Hoe maak je een presentatie spannend?

sunrise-1765027_1920

Een beeld zegt meer dan duizend woorden – wie kent die uitspraak nu niet?

Laatst hielp ik Bas Bloemink van Charco & Dique met de voorbereiding van zijn presentatie voor de Compliance Professionaldag 2016. Zijn kernboodschap was: crowdfunding is niet hip en gaaf want er zitten risico’s aan die kunnen leiden tot reputatierisico wanneer je als compliance officer je rol niet pakt.

Welk verhaal en welk beeld passen daar nu bij?

Al pratend kwam hij met een voorbeeld waar crowdfunding goed is gegaan en één waarbij sprake was van regelrechte fraude. Het goede voorbeeld was de financiering van een geitenboerderij. Hiermee was het beeld bepaald: een beeldvullende geit die het publiek nieuwsgierig aankijkt. Een beeld dat je niet verwacht en dat direct de aandacht trekt. Bovendien een beeld en een verhaal die de boodschap ondersteunen.

Zou het niet mooi zijn wanneer elke presentatie zo’n begin kent, waarmee het publiek nieuwsgierig wordt naar de rest? En dat je vervolgens het publiek tot het einde van de presentatie geboeid kan houden. Hoe doe je dat?

Resonate

In mijn vorige blog heb ik alvast een voorproefje gegeven door te verwijzen naar de website van Nancy Duarte. In haar boek Resonate behandelt zij onder andere wat zij de sparkline noemt. Hieronder zie je een afbeelding daarvan uit dit boek.

sparkline-duarte

Het idee achter deze lijn is de volgende. In de loop van de presentatie schakel je steeds tussen ‘What is’ – waar staan we nu, hoe is de situatie nu – en ‘What could be’ – waar wil je naar toe, wat is het lonkend perspectief. Zo neem je jouw publiek mee naar jouw nieuwe wereld. Je maakt deze sprongen spannend door contrast toe te voegen: inhoudelijk, emotioneel of in vorm.

De eerste sprong in de sparkline aangeduid als ‘The gap’, is waar je jouw kernboodschap geeft. De laatste sprong bevat een ‘Call to action’. Hierin roep je je publiek op de stap te zetten van de huidige naar de nieuwe situatie. Je eindigt door te laten zien hoe de wereld eruit ziet na de verandering waartoe je oproept.

Schets hier jouw lonkend perspectief, jouw ‘New bliss’. Dit is het beeld waarvan je wil dat het blijft hangen. Daar hoort dus een plaatje bij, geen sheet met ‘Vragen?’.

En nu concreet

In haar boek werkt Nancy Duarte een aantal voorbeelden hiervan uit. De meest tot de verbeelding sprekende is de beroemde ‘I have a dream’-speech van Martin Luther King. Daarmee lijkt de lat meteen heel hoog te liggen…

Je kan haar model echter ook op minder aangrijpende situaties toepassen, zoals ik met het voorbeeld van de crowdfunding heb willen aangeven. Ook in dat voorbeeld heeft Bas een boodschap waarmee hij het aanwezige publiek wil behoeden voor valkuilen en dus een mooiere wereld wil achterlaten. Hieronder ziet u de sparkline van zijn presentatie.

sparkline-bas-bloemink

Ik realiseer me dat ik in deze blog de boodschap van Nancy Duarte tekort doe. Zij gaat op veel meer aspecten in die een presentatie tot een pakkend betoog maken ‘that can change the world’.

Inspiratie

Mijn oproep aan u is: laat u door deze aanpak inspireren zodat de presentaties die u geeft, de wereld veranderen, al is het maar een klein beetje. Want volgens mij wil iedereen die het podium pakt, toch op een of andere manier zijn publiek een beetje veranderen.

Het boek van Nancy Duarte is gratis te downloaden via deze link: http://www.duarte.com/resonate/. De prijs kan dus geen drempel zijn.